אנחנו על המפה – על תליית סמלי המדינה בכיתות

מה ההתלבטות?

כחלק מהמשך תהליך בירור הזהות הלאומית בשיח הישראלי, המליץ 'נוער הקהל למען ציון' לתלות את מפת הארץ, הדגל וסמל המדינה בכל כיתה וגן. שאלנו השבוע את תהילה שינובר והודיה מ'נוער החמ"ד' האם למעשה מדובר בצעד תכליתי שיוכל לתרום לביסוס הזהות הלאומית שלנו או שהיום, בעידן הרשתות החברתיות וההשפעה הגוברת והולכת של המדיה על עולם התלמידים,  עדיף כבר להשקיע בהסברה חינוכית ברשת ולא להמשיך עם החלטה שיש רואים בה כשייכת לתקופה שכבר עזר זמנה. 

הודיה צפורה. כיתה י'. אולפנית חמ"ד 'שחם'. קרית אתא.

תהילה שינובר. כיתה ט'. אולפנית חמ"ד 'שח"ם' קרית אתא.

אני בעד כי...

לפי דעתי ההחלטה של נוער הקהל להמליץ על תליית מפת ארץ ישראל, דגל ישראל וסמל המדינה בכל כיתה וגן היא מבורכת ובהחלט תוכל לעזור בחינוך הילדים והנוער לאהבת הארץ. אפתח את דבריי בכך שבעיניי, כל ילד וילדה במדינת ישראל מוכרחים להכיר את מפת הארץ הדגל וסמל המדינה על מנת שיבינו שהם חלק ממדינה, ויהיו מחוברים לארצם. ילדים תמיד רוצים לדעת הכל, להבין מה אומר כל דבר. וכאשר ילד קטן ייראה את זה תלוי בגן או בבית הספר, יתעוררו בו שאלות רבות, מה זה אומר? למה דווקא הסמל הזה? שאלות כאלו ואחרות, שמביעות עניין בכך, ומתוך התשובות יוכלו הילדים ללמוד על הארץ, על ההיסטוריה של המדינה ועוד. בנוסף לכך, כאשר ילד יגיע כל בוקר לגן או לבית הספר, וייתקל בכל יום מחדש במפת הארץ, דגל ישראל, וסמל המדינה הוא ירגיש תחושת שייכות לארץ ישראל, לעם ישראל, ובעיקר לזהותו הלאומית של הילד עצמו, ולכן תלייתם תוכל לתרום המון לביסוס הזהות הלאומית של הילד. בתור נערה ציונית הנושא הזה חשוב לי, וכשאני רואה את סמל המדינה, דגל המדינה, ומפת הארץ עולה בי תחושת גאווה: אני יודעת כמה נלחמו על המדינה בעבר, ואפילו היום, כמה אנשים הקריבו את עצמם עבורה, וכמה חשוב שלא אשכח את זה, וכך, כל ילד וילדה במדינה צריכים להבין את זה. לכן לפי דעתי למרות השימוש הגובר של הנוער ברשתות החברתיות, עדיין יש לתליית מפת ארץ ישראל, סמל, ודגל המדינה בכל כיתה וגן ערך מוסף שלא קיים במרחב הוירטואלי וההחלטה היא החלטה נכונה ודרך מצוינת לחינוך אהבת הארץ. כמובן שכל דרך נוספת תהיה מדהימה ומבורכת, אך לא במקום זה, אלא בנוסף.

אני נגד כי...

אני נגד תליית מפת ארץ ישראל וסמל מדינת ישראל בגנים ובכיתות. מפת הארץ וגם הסמל והדגל שלנו מאוד חשובים ומייצגים את המדינה שלנו, אבל אם רוצים לחולל שינוי ולגרום לאהבת הארץ ולהתקרבות של בני נוער אליה, צריך לדבר אל הקהל בשפה שלו. אם זה שימוש ברשתות החברתיות - סרטונים, תמונות, ואם זה בפעילויות וטיולים. תלמידים וילדים בגן עלולים להפוך את המפה והסמלים למשחק, להשחית אותם ולהרוס אותם. מפת הארץ מכילה המון פרטים שלילדים קטנים קשה לקלוט, ולכן התלייה שלה פחות תדבר אליהם ותעניין אותם. הם גם עלולים לראות אותה כדבר יותר לימודי, רשמי ופחות נוגע אליהם. חשוב שילדים ונוער יכירו את סמל המדינה ואת מפת המדינה, אבל זה לא מספיק כדי שהם ילמדו לאהוב ולהעריך אותה. צריך להראות להם את הדברים הטובים שבה, לספר להם על כל הדרך שהעם שלנו עבר כדי להקים את המדינה, לספר את סיפור האבות והבטחת הארץ ולדבר אל הלבבות שלהם. אני בטוחה שסרטון שרץ בוואטסאפ על ארץ ישראל ימשוך יותר את תשומת ליבם של בני הנוער מאשר מפת המדינה שתלויה בכיתה שלהם. המפה והדגל מציינים את הניצחון של העם, אבל לא גורמים להבין את משמעות הארץ ואת האהבה אליה. צריך לגרום לבני הנוער לאהוב את הארץ מרצונם האישי, על ידי כך שילמדו להכיר אותה ואת נופיה טוב יותר.

מה לדעתך על תליית סמלי המדינה בכיתות - בעד או נגד ?

View Results

Loading ... Loading ...

השארת תגובה