לחופש נולד?

מה ההתלבטות?

אחד מהמאפיינים של חודש ניסן הוא בירור מהות החירות ומה בעצם ההבדל בינה לבין המושג: חופש.

עם ההתפתחות הטכנולוגית (מנוע החיפוש של גוגל למשל שמנגיש את האינפורמציה לכל דורש כפי שלא היה בעבר) נראה שגם תפקידו של בית הספר השתנה:

אם בעבר נוכחות התלמידים במערכת החינוך הוקדשה בעיקר להנחלת הידע מהיות בית הספר ספק האינפורמציה היחיד, הרי שהיום מוקדשת שהות התלמידים לתחומים נוספים:

השבוע שאלנו את שיריאל ויעקב מ'נוער הקהל למען ציון' האם לדעתם על מערכת החינוך להקטין את משך נוכחות התלמידים בין כתלי בית הספר היות וגם ככה הם יוכלו להשלים את המידע דרך הרשת או שמגוון האפשרויות שהטכנולוגיה מעמידה בפני התלמידים על שלל הניסיונות בהקלקת עכבר רק מחזקים את הצורך של הנוערבהכוונה ובהגדלת השעות בתוך בית הספר?

שיריאל תורג'מן, כיתה ט',אולפנת חמ"ד 'צביה'. חיפה

יעקב גפרט, כיתה י, ישיבת חמ"ד 'קריית הרצוג'. בני ברק

אני בעד כי...

אני בעד להאריך את שהות התלמידים בבית הספר. עם כל הטכנולוגיה שיש לנו היום, יש לנו את האפשרות, ללמוד דרך הבית אבל אין כמו הלמידה בבית הספר ואני אסביר: אם יש שאלה שאתה מסתבך אתה אז המורה יסביר לך, מה שלא יקרה אם נשאיר את התלמידים ללמוד בעצמם רק מ'גוגל'. מעבר לכך, אם אין מסגרת בנויה אז אפשר לעשות מה שרוצים ותכל'ס זה פתח להרבה מאוד התמודדויות שיכולות להוות מכשול. אני חושבת שתפקיד בית ספר מעבר לעניין הלמידה הוא גם לספק לנו את המסגרת הזו: אמנם האינטרנט פותח פתח להמון הזדמנויות ותחומים, אולם בשום אופן ושלב הוא לא יכול להחליף את הבן אדם והמורים שנמצאים בבית הספר ומביאים איתם את הערך המוסף. לסיכום: בית הספר בעיניי מבטא מעבר למקום בו מקנים ידע, גם חממה שמציבה לנו גבולות שבעצם נועדו לשמור עלינו ואנחנו נזכרים עד כמה הם חסרים לנו מידי פעם בחופש הגדול. בנוסף גם המבחנים, שיעורי הבית ,והתעודה מעניקים לנו הזדמנות לראות איפה אנחנו עומדים ביחס לאחרים ולהצלחה של עצמנו. כל אלו דברים שרק בית הספר יכול להעניק לנו ומכאן החשיבות הגדולה שלהם לדעתי.

אני נגד כי...

בעולם בו הידע נמצא במרחק קליק אחד מאתנו, לא מעט תלמידים שואלים את עצמם – "למה אני צריך את בית הספר? אני הרי יכול לרכוש את הידע בעצמי!" ובכן, שאלה זו התעוררה גם אצלי בתקופה האחרונה והלכתי לבדוק האם כמות הידע העצומה שמקיפה אותנו אמורה להשפיע על נוכחות התלמידים בבית הספר. יוטיובר, איש תוכן וקריאייטיב הם מקצועות רווחיים שנכנסו ללקסיקון שלנו רק בשנים האחרונות ובדרך כלל לא דורשים השכלה גבוהה. היום, המשפט שאומר כי כסף מגיע בעבודה קשה – מתחיל לאבד את תוקפו. אז למה עדיין מחייבים אותנו ללמוד באותן כיתות שלימדו במאה שנה האחרונות? למה להמשיך ולהגיש עבודות מייגעות? הרי בין כה וכה הסבירות שעבודה "תבוסס" מהויקיפדיה – גבוהה. לפי דעתי, הקטנת שעות הנוכחות בלימודים תקל, אפילו במעט, על התלמידים. בצורה כזו, נוכל לתת לדור הצעיר אפשרות לצבור ניסיון וליזום דברים חדשים שאינם סובבים סביב המבחנים, הגשת מטלות, שיעורי בית ועוד.

מה דעתך - בעד או נגד הגדלת שעות הנוכחות של התלמידים ?

View Results

Loading ... Loading ...

השארת תגובה