מדינה מחפשת משמעות

מאת מוריה סטופל, כיתה י"א, אולפנת חמ"ד אמי"ת חיפה.

"עשרת ימי תשועה", אותם עשרה ימים מקשרים בין יום השואה ליום העצמאות, הם ימים מרובי טקסים. הטקס השמח ביותר שבהם הוא כמובן טקס יום העצמאות. בטקס זה מדליקים 12 משואות, כנגד 12 שבטי ישראל. מדליקי המשואות נבחרים על ידי ועדה מיוחדת, הבוחרת אנשים שבלטו בתחום מסוים.

לאורך השנים היו הנבחרים מגוונים ביותר, ויצגו מגוון רבדים בחברה הישראלית. אולם השנה, התקבלה החלטה מיוחדת לתת גם ליהודים שאינם ישראלים להדליק משואה. בין מדליקי המשואות השנה יהיה הרב מרווין האייר, הידוע בכינוי "הרב של טראמפ" אותו קיבל לאחר שבירך את הנשיא ארצות הברית דולנד טראמפ בטקס השבעתו לנשיא.  הבחירה להעניק הדלקת משואה לאדם שאינו ישראלי היא בעלת אמירה מסוימת: אנחנו חוגגים את עצמאות העם היהודי בארצו. אך במהלך השנים, גם כאלו שאינם יהודים הדליקו משואה, כדוגמת הכתבת לוסי אהריש.

להדלקת המשואות בידי כאלו שאינם יהודים, ישנה אמירה שונה: אנחנו חוגגים את עצמאות מדינת ישראל, על כל שלל גווניה ואזרחיה.

הקונפליקט הזה של מדינת ישראל, בין מדינה יהודית לבין מדינה דמוקרטית של כל אזרחיה מלווה את מדינת ישראל מאז הקמתה. מדינת ישראל הצעירה (כי הרי מה זה בכלל 69 בשנים של מדינות) חוותה ויכוחים רבים לאורך השנים על כל מה שנוגע לזהותה היהודית- דמוקטית, ועל הסטטוס- קוו המלווה אותה מאז הקמתה.

אנו רואים זאת גם כיום, כשהויכוח סביב תחבורה ציבורית בשבת וכדומה עוד לא תם, ועוד לא נכנס אל ספרי ההיסטוריה כויכוח שעבר זמנו. הויכוחים הללו, יחד עם האמירות השונות העולות מבחירת מדליקי המשואות, מעידות על כך ש69 שנים, ביחס לשנים של מדינות, באמת הופכים את מדינת ישראל למדינה צעירה, שעדיין מנסה להגדיר זהות. מדינה מחפשת משמעות.

לא פשוט ליישב את המחלוקות. אני חושבת שמתוך העובדה שאנחנו חוגגים את עצמאותה של מדינת ישראל ולא של אף מדינה אחרת, לאפשר לאדם שאיננו תושב ישראל להדליק משואה תמוהה מעט, על אף היותו יהודי.

חסרים לנו ישראלים בולטים ומיוחדים במדינה כדי שידליקו משואה? ב"ה לא נראה לי.

מצד שני, האם למנוע מכאלה שאינם יהודים להדליק משואה? לא, כל עוד ישנם מדליקי משואה יהודים. כך אנו מקיימים את שני צדדי המשוואה- גם של ישראל כמדינה יהודית, וגם של ישראל כמדינה דמוקטית.

עשו לנו לייק בפייסבוק:

השארת תגובה