Twiter
Facebook
   
 
בגרות חורף תשע''ג 2013


הדפס

שלח לחבר
מתכונת באזרחות חורף 2013
30/12/12
צוות האתר
שם :
דוא"ל : *
דוא"ל חבר : *
תאור :
Leave this empty:
 
מתכונת באזרחות חורף תשע"ג 2013
אפרים שמולביץ, בית שפירא - נתניה

 
פרק ראשון - ( 14 נקודות )
 
ענה על אחת מהשאלות 1-2
1. מפעל בטון בשכונת נווה חוף בראשון לציון יפסיק לפעול זמנית, כך קבעה השבוע סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. מדובר במאבק שנמשך שנים בין תושבי השכונה לבין מפעל הבטון והעירייה, במסגרתו טענו התושבים כי פעילות המפעל מסכנת את בריאותם, כי הוא אינו עומד בתנאי רישיון העסק שניתן לו ודרשו את הפסקת פעילותו.
מנגד, טענו עורכי הדין המייצגים את חברת הבטון כי החברה פועלת בהתאם לרישיון העסק שניתן לה וכי ארבעה מומחים שנשכרו לבדיקת רמות הזיהום והסכנה לבריאות התושבים קבעו כי המפעל אינו חורג מהתקנים הנוגעים לבריאות הציבור ואף הציגו מסמכים לפיהם חוות הדעות אושרו על ידי החברים ביחידת איכות הסביבה של העיר ראשון לציון. (דותן לוי, ynet, 19.5.11)
  •  ציין והצג את הזכות שנפגעת לטענת התושבים. הסבר תשובתך על סמך הקטע.
  • ציין והצג את העקרון הדמוקרטי לפיו פעלה היחידה לאיכות הסביבה, לטענת עורכי הדין. הסבר דבריך על סמך הקטע.
 
2. בג"ץ דחה היום (שלישי) את עתירתם של תושבים בדואים בכפרים לא מוכרים בדרישה להזיז את תוואי כביש 6 המתוכנן בדרום, הכרוך בהריסות מבנים ובפינויים של אלפים. השופטים דחו את העתירה, לאחר שקבעו כי מדובר בצעד שנועד לעקוף את מנגנוני התכנון המוסמכים, אליהם לא פנו העותרים כפי שנדרש בחוק, בשלב בו ניתן היה להגיש השגות על התוואי, טרם אישורו. (walla חדשות 14.6.11)
  • ציין והצג על פי איזה מובן של שלטון החוק פעל בג"ץ. הסבר תשובתך על סמך הקטע.
  • ציין והצג את את הזכות שנפגעת לדעת הבדואים הסבר תשובתך על סמך הקטע.
 
 
פרק שני - ( 40 נקודות )
 
בפרק זה עליך לענות על ארבע שאלות .
 
על שלוש מהשאלות 3-7 ( לכל שאלה – 9 נקודות )
ועל אחת מהשאלות 9-8 ( לכל שאלה 13 נקודות )
 
 
ענה בקצרה על שלוש משאלות 3-7.
3. הצג שני מאפיינים של ממשל פרלמנטרי.
 
4. מהי דמוקרטיה ישירה? ומדוע כיום לא ניתן לקיימה (2 הסברים).
 
5. הצג שני עקרונות (תנאים) לשמירת אופיין הדמוקרטי של הבחירות.
 
6. הצג שני מאפיינים של הגישה החברתית כלכלית הליברלית.
 
7. הסבר מה ההבדל בין "מדינת סעד" ל"מדינת רווחה".

 
ענה על אחת מהשאלות 8-9

8. הצג את עקרון הגבלת השלטון.
    הסבר כיצד עקרון הגבלת השלטון ממומש באמצעות חופש הביטוי.
 
9. הצג את המובן הפורמלי של הדמוקרטיה (הדמוקרטיה כצורת ממשל).
    הסבר כיצד עקרון הכרעת הרוב מממש מובן זה של הדמוקרטיה
 
 
 
פרק שלישי - ( 24 נקודות )
 
בפרק זה שני קטעים. אם למדת את הנושאים שבאשכול א' (הרחבה בנושא מדינת ישראל כמדינה יהודית) קרא את קטע 1, וענה על שתיים מהשאלות הקשורות אליו. אם למדת את הנושאים שבאשכול ב' (הרחבה בנושא פוליטיקה וממשל בישראל), קרא קטע 2 (בעמוד הבא), וענה על שתיים מהשאלות הקשורות אליו.
 
 
קטע 1
ד"ר אביעד הכהן ביקר בשבדיה בשליחות הסוכנות היהודית. הוא מספר: " מצאתי קהילה חמה, נעימה ומאירת פנים, אשר רבים מבניה שומרים על קשר הדוק עם ישראל ואף ביקרו בה יותר מפעם אחת...מאות יהודים התכנסו לחוויה של שני ימי "לימוד", שכללו עשרות הרצאות על תנ"ך, על פילוסופיה יהודית ועל יחסי ישראל והתפוצות.
 
על מראה מרנין זה העיבה לא מעט העובדה שרוב הנוכחים היו בני 60 ויותר. הצעירים המעטים בקהל היו בעיקר מתנדבים שאירגנו את האירוע. אחד מהם לחש לי כי חלק ניכר מהמשתתפים אינם יהודים, והיהודים שבהם נישאו, הם או ילדיהם, בנישואי תערובת. לפי מקור אחר, ההתבוללות והטמיעה בסקנדינביה הגיעו למימדים מפלצתיים של 90 אחוז ויותר.
 
הדבר ניכר היטב בבתי הכנסת המקומיים. בית הכנסת הגדול והמפואר של הקהילה מקיים תפילה מעורבת, בנוסח קונסרבטיבי, אבל מאות המקומות שלו נותרו מיותמים בשבת בבוקר, ורק מתי מעט מבאיו הצטופפו בקידמת האולם.
 
בשני בתי הכנסת האורתודוקסיים המצב חמור עוד יותר, ובמשך השבוע מנסים לא אחת לקושש בהם עשירי למניין...רוחות האמנציפציה והשוויון הביאו עמן שגשוג חברתי וכלכלי ליהודי המקום, אך בה בעת האיצו את תהליך ההתבוללות והטמיעה שלהם...ה"שואה השקטה" שפוקדת את העולם היהודי אינה פוסחת גם על סקנדינביה...
 
כמדינת העם היהודי כולו, לא רק של היושבים בציון, על מדינת ישראל להתייחס למציאות עגומה זו כ"שעת חירום" ולהפנות משאבים למלחמה בה. אם לא ייעשו בנושא זה מהלכים באופן מיידי, בעוד 20שנה כבר עלול להיות מאוחר מדי." (ישראל היום, 6.12.12)
 
9. ד"ר אביעד מדבר על הזרם הקונסרבטיבי הצג אחד ממאפייני הזרם המוזכר בקטע. והצג מאפיין נוסף של הזרם הקונסרבטיבי.
 
10. הצג מהו שסע דתי? והסבר את אחד מגורמי השסע הדתי.
 
11. הצג את גישת "מדינת העם היהודי" בנוגע לאופייה הרצוי של מדינת ישראל
      הצג הסבר כיצד גישה זו באה לידי ביטוי בעמדה של ד"ר אביעד הכהן.

 
 
פרק רביעי ( 22 נקודות )

 
ענה על שתים מהשאלות 16-19( לכל שאלה - 11 נקודות )
16. ברשת אופנה ידועה העדיפו לקבל לעבודה מוכרים צעירים בעלי מראה יפה. לטענת בעלי הרשת מוכרים מבוגרים ו/או צעירים שאינם בעלי מראה יפה גורמים לצבור הקונים לא להיכנס לחנות רשת האופנה.
  • ציין והצג את המדיניות שרשת האופנה נוקטת. הסבר תשובתך על סמך הקטע.
 
17. בחסידות האנטי-ציונית סאטמר מתכוונים לשלם במזומן תמורת הפקדת תעודת הזהות ורישיון הנהיגה ביום הבחירות, לכל ישראלי - חרדי או חילוני - שיתחייב כי לא יצביע. גורמים המעורבים בתהליך מסרו כי התעריף עומד על 100 דולר (ynet 16.12.12)
  • ציין והצג את העיקרון הדמוקרטי שנפגע כתוצאה ממעשה זה. הסבר תשובתך על סמך הקטע.
 
18. "אתחיל מזה שאני לא רוסייה. נולדתי במולדובה, עברנו לאוקראינה (אודסה) ומשם לישראל. ברוסיה מעולם לא חייתי, ואף פעם ולא היתה לי אזרחות רוסית. השפה הרוסית משותפת לכל מזרח אירופה, אבל, לגזען הישראלי הממוצע קשה להשלים יותר מחמש אותיות - אז אני רוסייה. כמה תמימה הייתי כשרציתי להיות שייכת, להיות ישראלית. בפנימייה הדתית בשכונת הר-נוף בירושלים הייתי רוסייה, בתל-אביב ה"מפותחת" הייתי רוסייה, בחיפה אני שוב רוסייה. אנחנו "רוסים מסריחים", דמויות בארץ נהדרת. ואני שואלת - עד מתי?" (קטיה אוונס, ynet 14.5.11)
  • ציין והצג את זהות הדוברת (בעיני עצמה) הסבר דבריך על סמך הקטע.
 
19. סעיף 7א לחוק יסוד הכנסת קובע באילו מקרים תיפסל רשימה או אדם מהתמודדות על מקום בכנסת. יש הטוענים שעל סמך סעיף זה יש לפסול רשימות בבחירות הקרובות לכנסת. ויש הטוענים שאין לפסול רשימות לכנסת (אלא במקרה קיצון של הסתה פומבית לשנוי הדמוקרטיה הישראלית)
 
הבע עמדתך בעניין זה. הצג שני נמוקים התומכים בעמדתך, ומתבססים על מושגים מתחום האזרחות.
בכתיבתך הקפד על רכיבים האלה:
א. טענה – הצגת עמדתך בעניין באופן ברור.
ב. הנמקה – הצגת שני נימוקים, שבעזרתם אתה מבסס את טענתך על מושגים וידע מלימודי האזרחות.
 
ב ה צ ל ח ה !
 
להורדת המתכונת כקובץ PDF לחצו כאן
 
עוד בנושא
 הוסף תגובה
הוסף תגובה
כותרת : *
שם :
דוא"ל :
תאור :
Leave this empty: